Vardaglig klassiker

september 4, 2012

År 2009 dog den mycket kreativa amerikanska fotografen Irving Penn. Han var känd för sina portätt och idag kan man hitta hans tavlor på Moderna Museet i Malmö. Det är så stor variation mellan hans verk, man vet knappt vart man ska börja.

Jag vet inte om det var mitt humör och min utmattade kropp just den dagen som fick mig att fastna lite extra för Irving Penns tavla Summer sleep, och som den heter på svenska, sommarslummer. Bilden föreställer en ung pojke som somnat ovanpå hans öppna böcker på ett bord. Runt om honom på bordet står det en fläkt, ett äpple, en kopp kaffe och där ligger även en flugsmällare. Enbart namnet på porträttet förklara varför fläkten står där, och tydligen räckte kaffet inte till för att hålla denna pojke vaken. Bilden i sig själv är väldigt riktad till alla hårt arbetande människor där ute, så som skolelever och vuxna med sina jobb. Vem har inte somnat framför läxorna efter en lång skoldag liksom? Det är så den relaterar till mig. En klassisk eftermiddag.

Det var dock först efter jag gått tillbaka för att kolla på bilden en andra gång, då jag märkte att det som jag trodde skulle vara en suddig effekt framför bilden var ett myggnät med en del flugor och andra kryp på. Det är alltså som om bilden är tagen bakom detta myggnät. Det ger också en förklaring till varför han har en flugsmällare på bordet. Tänk egentligen så mycket Irving Penn har fått in i en enda bild. Att man ska behöva ge den två chanser för att ens kunna se allt. Det tycker jag är konst på hög nivå. Att man kan lura ögat så bra.

Ärligt så är jag själv ingen konstintresserad person. Så när någon lyckas få mig till att fastna för en tavla, så är det banne mig en bra tavla! Irving Penn lyckades få mig att göra detta, eftersom porträttet är så talande. Den säger mycket till många och det är lätt att känna igen sig i den. När en tavla berör en personligt blir den automatiskt intressantare och finare. Jag känner igen mig i Irving Penns tavla Summer Sleep, för jag tycker alla förtjänar att ta sig en tupplur någon gång!

Julia Palmgren

Kommentera

