De springande barnen

september 3, 2012

Irving Penn var en världsberömd amerikansk fotograf som i graven har fått äran att visa upp sina vackra foton på Moderna Museet i Malmö. I hans foton och målningar skildrar han olika världar såsom urbefolkning och modeansikten till bilder på frukt, i svart och vitt, men ibland även med färg.

Av Irving Penns många verk kändes det som att en talade mer till mig. I denna bild visas två små barn springandes i en lång, smal gång. Pojkarna, som de ser ut att vara, bär båda vita dräkter som liknar lakan. Det ser även ut som ena bär vingar på ryggen. Varför? Tänker jag då! På så sätt känns det som att bilden är gammal, då det inte är många små pojkar i dagens samhälle som springer omkring med vingar på ryggen. Det är som en vind förs runtomkring dem då bilden är suddig på vissa delar. Mycket vackert! Men man kan också tänka att de springer ifrån något precis som de blir rädda, då det minsta barnet tittar bakåt. Bilden är mörk vid sidan om barnen, precis in till väggen, men längre fram syns det ljus. Precis som att där framme i ljuset finner de trygga händer.

Det är svårt att säga vad Penn vill framföra med denna bild, men det känns lite som han vill berätta att som barn är det okej att vara rädd. Vi alla har rädslor som ibland är svåra att dölja – stora som små, roliga som hemska – oavsett ålder. Oavsett vilka känslor man får fram i denna bild är det en jag gillar. Även om det känns som barnen skyndar sig ifrån sina rädslor får den mig att möta mina egna. Jag gillar även att den just är i svart och vitt med suddiga nyanser, precis så gillar jag själv att få mina bilder, men ibland med mer färg.

Beatrice Strand

Kommentera

