En dyr affär

januari 27, 2012

”Hur går det med körkortet?”

Det är den ständiga frågan man får som tonåring idag. Självklart kan ett körkort bidra till mycket frihet och framför allt jobbmöjligheter men hur viktigt är det att ha en bil egentligen? Med närhet till både buss och tåg är det något som jag frågar mig ganska ofta. Varför skall jag betala oerhörda summor för något som jag förmodligen inte kommer att använda? För att inte tala om de olika argument som rör vår miljö, att ta cykeln istället för bilen är faktiskt en rimlig möjlighet i alla fall hälften av årets dagar.

Självklart finns det goda skäl att använda sig av bil ibland. Bosatt långt ifrån olika kommunikationsmedel är en anledning till att maskinen ofta blir oumbärlig. Friheten att ta sig var man vill när man vill kan vara nästintill berusande. Inga tidtabeller eller begränsade farleder hindrar en, det är bara man själv och de fyra hjulen.

Även fast dessa bekvämligheter kan kännas som något vitalt i dagens samhälle tror jag att man borde ta sig en funderare nästa gång man funderar på att skaffa bil. Behöver jag verkligen detta? Vinner jag på detta rent ekonomiskt? Ganska sällan är det faktiskt så att man gör det eftersom bilen behöver inte bara köpas utan också drivas och repareras.

Förlusten för en själv och vår miljö blir i många fall övervägande stor även fast inte så många tänker på det. Så tänk efter nästa gång du frågar, de kanske precis har gjort en av sina klokaste val: Att avstå.

Filippa Hillbur

Kommentera

