Elbilens laddade framfart

januari 25, 2012

När man är 18 år får man ta sitt körkort. Långt innan dess får man börja på körskolan. Men vissa väljer att helt avstå från att ta körkort på grund av miljöaspekter, som att bränslet med säkerhet försurar naturen och att avgaserna bidrar till växthuseffekten.

På körskolan får man underkänt om man inte kör klimatsmart. Växla upp så fort du kan, planera din körning, motorbromsa, listan kan göras lång. Elbilen är ett smart alternativ till bensinbilen. Men varför används den inte på körskolorna? Istället används bensinbilen som en envåldshärskare på marknaden, men möjligheterna är större än vad många tror och vet.

Guldåren för denna bil kom redan på 1800-talet då Turkiets härskare fick nys om den makalösa bilen det pratades så mycket om i Storbritannien. Han ville vara först, bäst och starkast så det dröjde inte länge förrän det stod en i hans ägo. Hela Europa sveptes med när en sådan framgångsrik person använde elbilen. Det blev en stor hit även bland medelklassen som ofta hade råd med två stycken bilar. Det ledde snabbt till att hemmafrun vanligtvis hade en elbil till sina shoppingturer och mannen körde sin bensinbil till arbetet. Det var början på marknadens första storhetstid.

”Elbilen är inte anpassad till långa sträckor och passar nog bäst i stan. Dessutom är den för tjejer”, är en av de kommentarer jag får när jag på stan frågar om inte elbilen borde inta sin rätta plats på körskolan snart. Kan det vara så att elbilen fått ett oförtjänt dåligt rykte genom att verka svag och opålitlig? Parallellen drog sig ganska snabbt till de där kämpande kvinnorna som hade bilen till att storhandla och hämta barn i. Det var ett billigt, effektivt och miljöanpassat alternativ som kvinnorna utnyttjade. Vissa menar på att det var för att de inte orkade dra runt veven för att starta bilen, då bara männen orkade. Men jag tror mer bestämt på att elbilen gott kunnat ha passat båda delarna av parets behov, men att kvinnorna såg bilens billiga och på senare tid – miljöanpassade miljö.

Framtidsvisionen är att ha en laddningsstation på varje mack där man kan fylla upp batteriet. Ett till alternativ är att man byter bilbatterierna i en station där det laddas upp, tills nästa bil dyker upp. Det kräver ett samarbete bilister emellan och tålamod. Både SAAB och Volvo har kommit fram med nya revolutionerande lösningar som är heta på marknaden för bilindustrin. Aftonbladet skriver på sin hemsida den 8 december 2010, att  Maud Olofsson meddelar att regeringen ska satsa 85 miljoner kronor på att bygga ut elbilkoncernen. Man kan inte kämpa ensam, samhället måste hjälpa till för att få igång vindarna mot det miljövänliga.

Kvinnorna fick sin rösträtt på 1900-talet och de kämpade mer än väl. Jag tror att om vi tar upp kampen lika hårt för att föra fram elbilens rättigheter kommer den också få ta ut sin rätt i samhället en vacker dag.

                                                                                         Cassandra Andersson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: