På väg mot ljusare tider

januari 17, 2012

Nytt år och nya utmaningar. Text B är igång igen! Många kommer tillbaka till skolan med nyårslöften och nya mål att uppnå. Jag är en av dem. Under jullovet har man satt skolan på paus och ägnat sig åt saker som man annars inte har tid för. Till exempel fick jag tid att införskaffa mig Mia Törnbloms ”En härlig bok”, där man för anteckningar till det hon har skrivit. ”Gör någon glad, du får massor tillbaka!”. Mycket av det Törnblom skriver är sant, och man tänker hela tiden ”Det borde jag göra.” Så mitt nyårslöfte är att faktiskt ta tag i allt!

Hela lovet spenderade jag i min älskade stad. Stockholm. Min familj bor där, så det är verkligen som att komma hem igen. Om ni har besökt Stockholm, känner ni igen er när jag säger att det är en underbar stad. Kulturlivet, människorna och den öppna atmosfären. Fikaställen är belägna mitt i stora bokaffärer, där flera timmar kan gå förbi. Gamla boksidor berättar en historia.  Den varma chokladen värmer händerna som håller koppen och kanelbullen ger en nybakad doft i hela butiken. En perfekt vinterdag då snön inte fallit i år eller regndropparna inte hittat fram. Trots den uteblivna vintern, ser man toppluvor över hela staden, varma jackor rör sig över Hötorget och kängorna slår tungt mot marken.

Slutligen, så har jag haft ett jättebra jullov. Sista terminen är påbörjad och vi står inför nya utmaningar och nöjen, så som projektarbete, bal och student. Man kan bara hoppas att 2012 får ett bra slut och en ännu bättre början på något nytt.

Cassandra Andersson

Kommentera

