En lärorik veckas slut

maj 27, 2011

FREDAG. Redigering, choklad och salta lakritsbilar, ett trevligt avslut på ett fem dagar långt arbete. Tillsammans har vi i journalistklassen lekt tidningsredaktion denna vecka och skapat en tidning kallad Agardhisten, en tidning vi alla kan vara mycket stolta över.

Under måndagen arbetade vi med nyheter tillhörda kultur, nöje och sportkategorierna. Jag skrev om diskussionerna kring Bamseförlaget och Migrationverkets samarbete, och även om Ancelotti som tvingats lämna sitt Chelsea i helgen efter en misslyckad säsong.

Under tisdagen skrev jag två artiklar till vår finfina blogg. Den första handlade om den hemska olyckan som inträffade vid byggandet av Citybanan i Stockholm där en polsk byggarbetare avled för någon vecka sedan. Denna man var inte det första dödsfallet, under en period på drygt ett år har tre stycken avlidit på denna byggarbetsplats, vilket är fruktansvärt. I artikeln redovisades även statistik över andra olyckor som skett på olika arbetsplatser.

   Min andra artikel handlade om friluftsgården Skrylles nya ägare Jenny Gustafsson och om den förra ägaren Sven Engbergs önskningar kring den förbättring av Skrylle som skall göras.

På onsdagen fokuserade jag på att skriva en engelsk artikel om oroligheterna i Mellanöstern och en kvinna från landet Irak. Jag och Charlooooootta promenerade till hårsalongen Delal här i centrala Lund för att göra en intervju. På hårsalongen talade vi med Delvin Yzden och hon berättade för oss om livet i Irak och hur hon vill att landets framtid skall se ut. Med material från denna intervju och ett radioprogram gjort av P1, skrev jag sedan en liten artikel. Arbetet med denna var mycket intensivt och något förvirrande, och någonstans i mitten beslutade jag mig för att förändra det centrala ämnet i artikeln. Med en ny riktning avslutade jag min artikel nöjd.

Torsdag, näst sista dagen. Under förmiddagen skrev vi texter, inom ämnet Opinion, till de första sidorna i den kommande tidningen. Jag skrev en text om Solveig Wiberg från Lund som har legat inlagd på St: Lars och genomgått drygt 100 ECT-behandlingar. Idag kan Solvieg inte längre minnas ett flertal händelser som skett under hennes liv och detta på grund av de upprepade behandlingarna. Jag valde detta ämne då jag har sett en dokumentär om denna kvinna tidigare och tyckte att det var mycket intressant.

Idag är det då fredag, den allra sista dagen av denna nyhetsvecka. Jag och Cassandra har avslutat arbetet med Ettan och tidningen skall alldeles strax skickas iväg. Veckan har varit mycket lärorik och spännande. Det har funnits stunder fyllda av stress, men även sådana av lycka. Jag, som endast läser tidningen på helgerna, har blivit mycket mer informerad av vad som händer i världen just nu och det har varit roligt att vara uppdaterad. Det skall bli kul att se resultatet!

Kommentera

