Underjorden ska undersökas närmare

maj 24, 2011

Bildkälla: Skånska Dagbladet

LUND. Lunds tekniska högskola har, som första lärosäte i norra Europa, nu bestämt sig för att införskaffa en borr som kan ta prover på upp till 2,5 kilometers djup. -Borren kommer att vara en nationell resurs, som forskare i hela landet kan boka till sina projekt, säger projektledaren Jan-Erik Rosberg.

Vetenskapsrådet bidrar med 25,8 miljoner kronor för att finansiera satsningen. Borren, som väntas ska vara på plats i Lund senare i år efter sommaren 2011, ska tillverkas av Atlas Copco. Innan den sätts i drift någon gång under 2012 ska intrimning och några stycken provborrningar ske. -Kanske vi hinner med någon provborrning redan i år, men det är osäkert. Det är allmänt känt att man inte ska börja provborra med ny utrustning på vintern, säger Jan-Erik Rosberg, enligt Skånska Dagbladet.

Rosberg konstaterar att Lund ligger bra till när det gäller provborrningarna. De kommer att ske både i urberget i stenbrotten på Romelåsen, samt i de sedimentära bergarterna i Vombsänkan. Efter detta väntar nordligare uppdrag för jätteborren. För närvarande söks finansiering till ett projekt som ska äga rum i fjällkedjans bergsmassiv, i syfte att ta reda på hur bergskedjor bildas, skriver Skånska Dagbladet.

På andra håll vill forskare undersöka möjligheterna till att lagra koldioxid, samt att så småningom kunna lagra kärnavfall.  -Det är pappersindustrier och andra fabriker som vill trycka ned koldioxiden i marken för att slippa utsläppskostnaderna och minska miljöbelastningen, säger Jan-Erik Rosberg.

Det finns även planer på att ta reda på hur långt ned i marken det finns liv, samt att kartlägga meteoritnedslag. Jan- Erik Rosberg berättar att borren har en diameter på 76 millimeter och lämnar ifrån sig en borrkärna på 47 millimeter, som transporteras upp med en lina medan arbetet pågår. Det innebär att borrstången inte behöver dras upp hela tiden.

Den nya borren som nu tagits fram är både mindre, billigare och mer effektiv än de redskap som tidigare använts för liknande typer av forskning. Den väger 20 ton och är inte lika otymplig som tidigare redskap har varit, vilket bland annat förenklar transporterna. -Konstruktionen är sådan att den klarar 4,2 meters höjd och kommer att kunna köra under alla broar och genom alla tunnlar vi har på svenska vägar, berättar Jan-Erik Rosberg.

Emilia Hydén

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: