Return to sender

april 18, 2011

Precis som brevet Elvis Presley, the king of Rock and Roll, skickar till sin flickvän, är det nu vår tur att komma tillbaks dit vi kom från. Skillnaden är väl att Barcelona tog emot oss med öppna armar och säkert gärna hade behållit oss längre, och att öppna armar mötte oss vid tågstationen.

Jag tänker att brevet vill uppnå sitt ändamål och upplever en känsla av misslyckande när det är i Elvis armar igen. Själv hade jag varit överlycklig om jag var det brevet. När vi nyss anlänt till Barcelona trodde jag aldrig att jag skulle säga det, men att komma hem är nästan lika skönt som att åka iväg. Visst blir man bortskämd med solsken och spännande mat och personer på semestern, eller vad vi nu ska kalla det, men känslan av att inte riktigt känna sig hemma är en indikator på hur bortskämd man är med andra saker.

Mest har jag nog saknat tiden för mig själv. Som ensambarn är jag van vid att spendera ganska mycket tid ensam, och hur deprimerande det än må låta för andra, så är det för mig ovärderligt. Fem dagars intensivt umgänge med samma fyrtio personer blev lite väl mycket, hur kul jag än har haft. Mitt uppe i allt tänker jag inte på det, utan det är efteråt som jag förstår hur utmattande det är att alltid vara igång, inblandad och iväg.

Som brev är man i posten en i mängden, men när man författas och tas emot får man liv. På ungefär samma sätt fungerar nog jag; när jag är med de jag tycker mest om får jag liv, men ibland behöver jag bara få vara ensam och lägga allt inom mig på hyllan, utan att någon tolkar och analyserar mig ut och in.

Emma

Ett svar to “Return to sender”

  1. Ja, de känslorna du skriver om känner jag igen, Emma! En gång för länge sedan skrev jag följande visdomsord (skrev dem dessuom på en postit-lapp, som jag sen satte på väggen i kylskålet, så att min lägenhetskompis Anna skulle få sig en pedagogisk överraskning vid frukosten).

    Orden var:
    ”Pour trouver soî-même, il faut supporter la solitude”, vilket betyder: För att hitta sig själv, måste man stå ut med ensamheten.

    Djupt värre, men ganska klokt.

    Vi ses!
    Mia

Kommentera

