Vindens Skugga – Ett mästerverk

april 17, 2011

Jag är lycklig. Jag gråter. Jag skrattar. Jag känner mig hel på ett konstigt sätt som jag aldrig känt mig förut. Och allt på grund av en bok. En bok som har förändrat allt och ändå ingenting.

Jag har alltid älskat böcker, alltid trott att de har en större inverkan på människor än vad som kan verka möjligt. Men det är inte förrän jag läste Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón som jag insåg exakt hur. Jag kommer ihåg när jag öppnade boken för första gången. Det var på bussen på väg hem från skolan, och redan efter första raden var jag fast. Det slutade med att jag efter det att jag stigit av bussen gick hela vägen hem och läste samtidigt. Jag kunde helt enkelt inte lägga ifrån mig den.

Sedan den dagen har ingenting riktigt blivit som förut. Egentligen har ingenting förändrats i mitt eget liv, men Vindens Skugga har förändrat mig. Jag bär den med mig nästan vart jag än går, för att kanske få ett par minuter över då jag hinner läsa. Jag har till och med en favorit sida, 209, som jag faktiskt inte vet hur många gånger jag läst vid det här laget. Vindens Skugga har dessutom verkligen lyckats fånga Barcelona, denna fantastiska stad. När vi nu i veckan var i Barcelona var det svårt att inte se karaktärerna från boken överallt. Jag såg framför mig hur Daniel, Julián, Clara och alla de andra gick omkring på de vackra gatorna.

Efter det att jag totalt förälskat mig i denna fantastiska bok, bestämde jag mig för att kolla upp författaren på internet. Och återigen blev jag så imponerad. Inte nog med att Ruiz Zafón har en häpnadsväckande förmåga att skriva; han kan dessutom komponera musik. På hans hemsida finns det ett musikstycke för varje viktigt händelse från Vindens Skugga, alla lika perfekta och passande.

Och ja, jag är väl medveten om hur nördig, och ganska knäpp, jag verkar. Men det spelar faktiskt ingen roll. Det är någonting med Vindens Skugga som är mycket speciellt, någonting som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Allt jag vet säkert är ett citat från sidan 12 i Vindens Skugga:

”Få saker sätter så djupa spår i oss som den första boken som hittar vägen till vårt hjärta”.

Lina Mattsson

Kommentera

