Tiotusen meter upp i luften (ser jag allt så klart)

april 17, 2011

Det finns alltid två sorters längtan på samma gång; Längtan efter, längtan ifrån. Längtan bort, längtan hem. Sitter just nu på flyget hem från vår händelserika resa och kikar igenom 736 underbara bilder som tagits under veckan. Vill inte lämna sol och hav och värme och god mat och själva resans känsla efter mig – men det enda som snurrar i min skalle är hem. Hemma är där hjärtat är, och mitt hjärta det reste nog redan igår.
       Hur bra en resa än är så är hemma alltid bäst, så enkelt är det bara. Kommer på mig själv med att sakna djupa skogar, ösregn och buss 230 mellan Teckomatorp och Kågeröd. För hur gärna jag än dansar sönder hela nätter, hur spännande en främmande storstad än kan vara, så är den där trygga känslan av Sverige och lagom något bland det bästa att komma hem till. Gör det mig tråkig? Har jag tappat det där spännande och roliga genom att sitta och längta efter lagom istället för mycket?
       Nej, det tror jag faktiskt inte. Tror bara det hör till under en sån här resa. Att man upplever så mycket och tar in så mycket att sen när det tar slut, då är det lagom som gäller. Köttbullar och ketchup och lite regn och den vanliga svenskheten på bussen. “Sitt inte på sätet bredvid mig”- attityden oavsett hur trevlig man är. Sinnena är helt enkelt fyllda till bredden och man måste tömma dem, sortera allt i fina album och skriva datum och förklaringar så minnet hänger med. Sen efteråt, det är då man är redo för nya äventyr.

Erica Svennblad

Ett svar to “Tiotusen meter upp i luften (ser jag allt så klart)”

  1. Annika Nilsson said

    Välkommen tillbaka! Landet lagom har saknat er!

Kommentera

