Spaniens kultur?

april 17, 2011

”Akta er för den mannen, han ser misstänksam ut” eller ”Håll väskan hårt framför dig, annars kan de sno något”.

Under vår resa i Barcelona har vi nog alla fått höra dessa kommentarer, eller i alla fall en liknande. Och självklart handlar det om en sak: Ficktjuvar. Detta fenomen som knappt finns i Sverige är här i Barcelona något man måste akta sig för. Särskilt när man promenerar på de stora gatorna med mycket folk som La Rambla. Genom hela gatan står det underhållare, utklädda till allt från frukt till små läskiga babys i barnvagn. Det finns massor av små butiker där man kan köpa turistsaker. Och så finns det såklart tusentals vanliga människor och turister.

Mitt bland dem finns också ficktjuvar. Själv har jag inte råkat ut för något hittills, men jag har flera gånger fått höra om folk som fått sin väska eller plånbok ryckt. Ibland har jag till och med hört om ficktjuvar som är så listiga att de skär upp väskan underifrån och tömmer innehållet i en påse, medan ägaren till väskan lugnt går vidare.

Men så började jag fundera på varför det är såhär, varför finns det så mycket fler ficktjuvar här än i Sverige? Och varför är det mer accepterat? Jag har fått höra att det skulle bero på att deras kultur är så annorlunda, att allt är mycket mer öppet här. Men samtidigt, det som jag tänker på med deras kultur är bara att de är mycket mer öppna med att prata om saker. De är trevliga och hjälpsamma, och ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att de flesta här är precis lika emot att stjäla som vi är i Sverige.

Min teori är att det faktiskt är turisterna som är skyldiga till att saker stjäls. I Barcelona finns det många som är extremt fattiga och som inte ens har råd till att köpa mat till sina familjer. När sedan turister kommer och svänger sina dyra väskor och viftar med plånböcker, då är det kanske inte så konstigt att saker blir stulna. I en så desperat situation tror jag att de flesta skulle vara beredda att stjäla. Jag vägrar att tro att det handlar om Spaniens kultur. Jag tycker istället att det är ett tydligt exempel på vad fattigdom kan leda människor till.

Lina Mattsson

Kommentera

