Restaurangbesök, en konst

april 17, 2011

Att gå på restaurang är en konst. Man ska vara bra på att läsa sig själv och inte ha för höga förväntningar.  Det handlar om att räkna ut vad man är sugen på. Det vet oftast inte jag. Det handlar om att inte förvänta sig att maten ska vara perfekt, eller tillräckligt. En sallad kan vara en och en halv tomat eller ett berg av grönsaksmarknadens läckerheter.

Jag brukar tyvärr tycka att alla andras beställningar ser bättre ut. Det är som att vad jag än väljer så är min bordsgrannes mat mer lockande, då gäller det att man inte sitter på en för tjusig restaurang för att norpa lite av deras mat. Det finns givetvis gränser för allt, men riktigt välgjord pasta är en av mina svagheter.  Det är inte roligt när man sitter  där och vill slänga sig över någon annans tallrik. Därför förespråkar jag att man noga överväger sitt beslut.

Sedan kommer vi till drickan, ta inte läsk. Gör det aldrig. Det smakar inte gott, det förhöjer inte upplevelsen av din mat, det dämpar smaklökarna och det är blaskigt. Det är en regel jag satt upp. Som jag givetvis inte alltid följer. Jag tycker inte ens om kolsyra, men bubblorna är så fina. Då tar jag såklart och beställer en läsk till min sallad.
Det är oftast då det händer, min bordsgranne får in sin mat och den ser fantastisk ut. Självfallet är det inte samma mat som jag beställt. Så där sitter jag, med inte lika god mat som alla andra, slaskig dryck och ett humör på botten. Den slutsats jag kan dra är att restaurangbesök är gjorda för experter och att någon annan borde beställa åt mig.

Petronella Nordström

Kommentera

