När man landar igen

april 17, 2011

När man reser ska man tänka på mycket. Var är mitt pass? Var är biljetten? Växlade jag till rätt valuta nu, eller åker jag till Turkiet med polska zloty (det senare har dessvärre hänt)? Man måste minnas allt, märka sin väska, packa praktiskt, ta med ett gott humör, minnas sitt resesällskap, äta regelbundet, inte stressa, komma i tid och gilla läget.
Saker resor skapar: stress. Saker resor inte skapar: avslappning och återhämtning. Att resa själv med familj eller vänner gör att jag känner mig lagom pressad.  Då handlar det om att man inte hinner med allt spännande, inte hinner se allt nytt. Men om man reser med fyrtio andra så handlar det om större saker. Då är det folk som aldrig vaknar när bussen ska gå, mobiler som är avstängda när de absolut borde varit på. Då är det någon som går vilse och då kan det också vara någon som blöder från bakhuvudet. Det går inte att förbereda sig. Fyrtio olika viljor, alla tänkta att harmonisera oavsett tidigare upplevelser. Själv känner jag mig lite som tjejn som alltid är sen, som skrattar som ett monster och ständigt försökte skryta med mina obefintliga spanskakunskaper.
Kanske är charmen med klassresor att det blir så stökigt. Tanken är ju att man ska lära känna nya sidor hos varandra, komma närmare varandra innan man säger hejdå. Men det låter ju ganska värdelöst; bli bättre vänner nu så att ni kan skiljas åt om lite mer än en ynka månad! Min slutsats är att det måste handla om att trötta ut eleverna så att de inte minns allt jobb de har lagt ner, allt de slitit med under tre år. Och vad det har resulterat i, nåra mvg:n, vg:n och g:n.
Jag skulle aldrig för mitt liv vilja vara ansvarig för en stor resa. Tror dessutom inte att någon annan heller skulle vilja det, risken är stor att inte alla skulle komma hem igen. Därför jag ytterst tacksam att jag inte var inblandad. För om jag behövde en jättekanelbulle till frukost och elva timmars sömn när jag kom hem, vad behövde då inte lärarna!

Petronella Nordström

Kommentera

