Gräset är grönare i Barcelona

april 17, 2011

Det värsta med att ha varit utomlands är att man blir så bortskämd. Jag gläds inte längre åt varenda solstråle som letat sig igenom molnen. Maten känns inte riktigt lika god, gräset plågsamt grågrönt. Ibland kan man fråga sig vad man gör i Sverige när det några timmar bort med flyg finns en vår lika varm som vår varmaste sommar. När någon nu uttrycker att ”visst är våren vacker” blir det svårare att helhjärtat stämma in. För gräset är grönare på andra sidan, jag har ju själv sett det.

Fast, vissa saker är ändå bättre än gräs. Som att ha ett rum där bara jag bor, min familj, och att dricka kaffe framför teveprogram som nog räknas som tråkiga men som ändå är pinsamt underhållande. Det där vardagliga som nästan kan vara bättre än svindlande äventyr i andra länder. Jag tror att man behöver båda, för det läskigaste som finns är väl ändå att fastna i ekorrhjulets gnisslande torrhet. Men att som fyrtionåring leva bohemliv känns kanske inte heller speciellt lockande?

Annie Lindgren

Kommentera

