Att samarbeta med sitt fiende

april 17, 2011

Att papperstidningen skulle dö ut i förmån till internet, lät man sig inte avskräckas av när den katalanska tidningen Ara grundades. Redan fem månader efter lanseringen har den blivit en succé i sitt område. Självaste nätet ska, enligt redaktionen, ha spelat en stor roll i processen.

Tidningens främsta läsare tillhör de yngre generationerna som använder internet i samband med jobb och vardagssysslor. Webbtidningen beräknas ha 700 000 läsare dagligen, något som är 35 gånger mer än de pappersexemplaren som säljs dagligen.
I den digitala versionen kan man läsa artiklar som inte finns med i den fysiska varianten av Ara. Läsare lockas även med så kallade premiumkonton, en funktion där man regelbundet betalar en viss för att komma åt exklusivt material.

Innan de första exemplaren såldes, hade Ara redan lyckats samla potentiella köpare genom att starta en grupp på Facebook. Allt mer företag börjar använda sig av nätcommunityn där man kan uppdatera sin profil dygnet runt med både bild och text. Numera har tidningen även öppnat ett konto på Twitter, en snarlik hemsida.

Malin Markkanen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: