Inte b(ara) först på nätet

april 16, 2011

Utsvängda jeans ansågs vara ett minne blott, då baggy och stuprör blev det nya utsvängda. När tvn introducerades spåddes radions domedag vara nära. Britney Spears rakade av sig håret och sen skulle det bara gå utför – men icke. Papperstidningens framtid spås på liknande sätt. Om tio år lär nyheter på webben, i mobilen och på tv vara de uteslutande nyhetsportalerna, och tidningen alltså bara existensiell i webbform. Men är det verkligen så? Kommer papperstidningen dö ut, eller kommer den resa sig ur flammorna som fågel Fenix reser sig ur askan?

Dessa frågor ställer sig även redaktionen på den helt och hållet nystartade katalanska tidningen ara. När de drog igång sin rörelse påstod alla runt omkring att de var galna. Carlos Capdevilla såg däremot bortom detta, och stod fast vid tanken om en ny och fräsch helt katalansk tidning, som skulle kunna fästa fokuset vid sådant som de spanska tidningarna ofta väljer bort.
– Det var en radikal tanke, men vi lyckades! Säger han själv.
När de först startade i November förra året möttes de av tomma lokaler i desperata behov av renovering, samt skeptiska åsikter från alla de mötte. Men de fortsatte; macdatorer installerades, moderna och stilrena kontor byggdes upp och sakta men säkert fanns det första numret av ara ute i butikerna.

När Carlos fick frågan om papperstidningens helt oväntade succé, skrattar han bara och berättar att det högst antal sålda tidningarna under en månad hittills överskridit 700000 ex, men att de måste nå upp till över en miljon för att det helt ska ha lönat sig (vilket han tror kommer ske helt utan problem). Anledningen till den så stora och snabba succén?
– Vi var helt enkelt först på nätet. Vi satsade stora pengar just på detta, och vår webbtidning är enkel och snygg och vi tar upp väldigt mycket som inte står i andra tidningar, säger Carlos Capdevilla själv.

Erica Svennblad

Lämna en kommentar