Ung och arbetslös

april 15, 2011

Om mindre än två månader tar jag studenten. Paniken över förlorat studiestöd får en abrupt vändning när man kommer på att en månadsinkomst på 1050 kr ändå inte räcker till någonting. Känslor av frihet och lycka blandas med ångest; vad ska jag bli? Hur ska jag bli det? Jag som inte ens tycker om nudlar.

Arbetsmarknaden känns svåråtkomlig och det där tillgängliga städarjobbet är inte vad som lockar mest. Ändå borde jag skatta mig lycklig som dagen efter studentfirandet vaknar upp som arbetslös i Sverige. Ett land, som trots sitt trista klimat, är fyllt utav möjligheter.

De senaste tre dagarna jag spenderat i Barcelona visar att här går studenterna en annan framtid till mötes. De som väljer att studera på universitet måste först och främst ha råd att punga ut minst 500 euro på sin utbildning per år. Ändå är detta ingen utbildning som garanterar något jobb. Främst handlar det om att ha kontakter – och den svarta arbetsmarknaden.

Jag mötte en barcelonabo som, trots sin unga ålder, redan hunnit med jobb som universitetslärare och som boköversättare från svenska till katalanska. Inte nog med att någon med dessa meriter i Sverige förmodligen redan skulle ha levt halva sitt liv, hon tvingas ha jobben sida vid sida. Annars räcker inte pengarna till. Dessutom bevittnade hon om att eleverna hon undervisar ofta försvinner efter inskrivningen. I terminens slut dyker de återigen upp för sina slutprov. Varför? De jobbar. Hur skulle de annars ha råd med sin utbildning? Det hela blir som en ond cirkel, man måste tjäna pengar för att kunna utbilda sig.

I Sverige, och nu talar jag för min hemstad – studentstaden Lund, handlar det om en helt annan slags cirkel. Utbildningen kostar inte, däremot verkar en hel del pengar gå åt på öl. Det blir svårt att anpassa det kommande arbetslivet med det sociala studentlivet – vem vill blanda nöje med nytta? Pengarna måste tjänas in så att de kan gå åt.

Trots det att mitt kommande studentliv kommer med stor ovisshet – lever jag med visheten om att det finns tusen möjligheter. Även om min karriär nu måste börja som städerska.

Helga Haavisto

Kommentera

