Dramatiskt avslut på klassresa

april 15, 2011

På sista dagen av sin klassresa blev en ung kvinna bestulen på sin handväska. Tack vare en modig och kvickt reagerande bekant till en av lärarna slutade det hela väl.

På väg till bussen som skulle ta dem till flyget hem, råkade en av eleverna från Carl Adolph Agardhgymnasiet i Lund idag ut för ett rån. De två klasserna hade varit på skolresa i staden under fem dagars tid, och mitt i det tumult som tillhör en förflyttning av fyrtio ungdomar och lika många resväskor, såg tjuven sin chans.

– Min kompis sa till mig att någon tagit min handväska. Först trodde jag henne inte, sånt händer ju bara inte! säger Micha Widerberg Seràk, ägare till väskan.

Dessvärre hade vännen rätt, och ordet om att en väskryckare varit i farten spred sig som en löpeld mellan eleverna. Den unga kvinnan såg sig omkring och kunde lite längre ner på gatan se tre unga killar skynda sig iväg, en av dem med hennes väska under armen.

– Jag började springa efter dem, med förstod ganska snart att det var lönlöst, jag kunde ju knappast hinna ikapp dem och slå ner dem.

En man i sällskap med de två skolklasserna, Lars Mogensen, var av annan åsikt. När han fick syn på förövarna tog han genast upp jakten och sprang efter dem. När killarna förstod att de ertappats och att Mogensen var dem på spåren ska de ha svängt in på smågator och försvunnit. Lyckligtvis hade en man som var i närheten bevittnat händelsen, och berättade att han sett samma väska som Mogensen beskrev, slängas i en soptunna. Mycket riktigt låg väskan där mannen uppgett, och lyckan var total när Micha Widerberg Serák återfick sin väska.

– Jag var självklart jätteorolig och letade igenom hela väskan, men allt var kvar! säger hon lättat.

Mogensen nöjde sig dock inte med detta, utan ville försäkra sig om att rättvisa skulle skipas. Efter att ha funnit väskan letade han även reda på tjuvarna och gav dem en ordentlig utskällning. För Micha Widerberg Serák slutade det gott, som utan pass och annat nödvändigt kunde fått svårigheter under hemresan, och utser Lars Mogensen till veckans hjälte.

Emma

Kommentera

