Ursäkta, är den här platsen ledig?

april 14, 2011

Det är spännande vad solen har för inverkan på människor. Vi blir öppnare på något sätt, kryper ut ur våra skal. De gyllene strålarna sprider fräknar på våra näsor och plötsligt kan man sitta på marken igen. Gå barfota trots att risken för att få glas i fötterna i en storstad som Barcelona är ganska stor. Vi börjar skratta lite högre och ur munnen kommer sånger med klyschiga texter om bad och glassar.

En sak som alltid gjort mig lite sårad är när människor klagar på svenskar. För oj, vi är ju så hämmade och trista. Vi säger ingenting, tycker ingenting. Det är som att man som svensk alltid försöker ursäkta sig. ”Titta, jag pratar visst. Nu mötte jag någons blick till och med” Ibland kan jag komma på mig själv med att prata lite extra mycket bara för att bevisa att vi är inte så tråkiga som alla säger. Men vem säger det egentligen? Vi själva?

Förra året kom en indiskt kvinna till vår klass och pratade om ickevåld. Jättebra visst, men hon nämnde även hur vi i Sverige inte pratar med varandra på bussen. Inte hjälper varandra. Det är då jag får lust att räcka upp handen och säga – jaha, och hur bra är ni då? Ni diskriminerar kastlösa, låter massor av människor leva under existensminimum. Och vi är ju helt hemska för vi pratar inte med varandra på bussen.

Med tanke på att vi i Sverige lever hälften av året i mörker tycker jag att vi är fruktansvärt positiva. Jag håller inte med om bilden trots att den nog mestadels kommer från oss själva. Helt ärligt tycker jag att svenskar är fruktansvärt roliga och snygga och bra. Och ingen kan sjunga klyschiga glassånger som vi.

Annie Lindgren

2 svar to “Ursäkta, är den här platsen ledig?”

  1. Annie, så jävla bra text. Skrattade många gånger. Fint och bra, som du!

    Kajsa och Linus

Kommentera

