Svåra val

april 14, 2011

I min familj har vi en speciell tradition när det kommer till julklappsutdelning. Vi delar ut alla julklappar så en pakethög bildas hos varje familjemedlem. Sen går vi ett varv runt familjen, där man får öppna vardera ett paket i tur och ordning. Detta fortsätter tills allt öppnats och det är ett trevligt sätt att förlänga julklappsöppningen. Ett år valde vi däremot att göra något annat, året var 2000 och jag var åtta år gammal. Mina föräldrar tyckte det skulle vara spännande att se vad vi själva skulle köpa, om vi fick pengar istället för köpta paket. Jag och mina två syskon utrustades alltså med medlen att själva avgöra vad vi ville och inte ville ha.

En månad senare, hade jag fortfarande inte köpt någonting. Men det förändrades efter en tur till Bo Ohlsson i Tomelilla. Där hittade jag en väldigt fin sagobok, med samlade sagor från bröderna Grimm. Självklart blev det mitt första inköp och jag hade ett par underbara stunder läsandes allt från Hans och Greta till Kung Trastskägg. Men jag tänkte inte skriva och berätta om dem, utan om en annan fantastisk saga som finns i denna bok.

Fiskaren och hans hustru är en saga som handlar om en fiskargubbe. En dag fick han upp en märklig fisk på sin krok. Den kunde tala! Fisken sade: “Jag är i själva verket en förtrollad prins. Snälla du, släng tillbaka mig.” Och så gjorde också gubben, av fri vilja och utan några baktankar. Men när han kom hem och berättade detta för sin fru begärde hon att fiskaren skulle gå tillbaka och kräva ett trevligt litet hus, som de kunde bo i. Fiskaren lydde, och pratade med Fiskprinsen. När han kom hem fanns där ett fint hus där hans gamla ruckel tidigare ståt.

Nu kanske man skulle tror att Fiskaren och hans hustru skulle vara nöjda och tacksamma båda två. Men frun ville ha mer, varför inte ett slott? Hon ville bli Drottning. Hustrun fick sin vilja igenom igen, men det var fortfarande inte nog, nu ville hon härska över både himmel och hav. Vad tror ni då att Fiskprinsen svarade? “Gå hem och säg till din hustru att hon ska få precis det hon förtjänar.” Så när fiskaren kom hem var slottet och alla tjänarna som bortblåsta, istället stod där, deras gamla ruckel. Och inte fick de någon chans att vädja till deras tidigare gynnare, de såg honom aldrig mer.

Så varför berätta om denna gamla saga? Fiskaren och hans hustru hade ett val att göra. Först valde de ett trevligt hus som de kunde bo i. Men de skulle ha mer, vilket ledde till att de inte fick något alls. Jag är rädd att samma sak skulle kunna hända mig. Imorgon är sista dagen att söka till högskolan och jag har skickat in min ansökan. Det finns ett program som jag verkligen vill komma in på, men det är svårt att göra det. Därför har jag sökt många andra program. Kanske kommer jag inte in på mitt första val, så det är bra att ha en plan B.

Jag har hört att om man accepterar ett program kan man inte stå som reserv på ett annat. Om jag blir reserv på mitt drömprogram betyder det alltså att jag kan riskera att förlora allt. Antingen får man satsa allt på ett kort och förlita sig på att man kommer in, eller spela det säkert och neka till reservplatsen. Vad ska man egentligen göra i en sådan situation? Ska man satsa på sina drömmar, när det kan innebära att man står där utan någon möjlighet till högskoleutbildning? Eller ska man dra lärdom av denna saga och acceptera vad man än kommer in på?

Som tur är behöver jag inte avgöra detta nu. Men jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver göra ett sådant val, jag hoppas att jag kommer in på rätt utbildning direkt. Men vem vet, min saga kanske inte slutar likadant som den om Fiskaren och hans hustru.

Martina Eriksson

Kommentera

