Storstädernas glammiga charm

april 14, 2011

Storstäder och landsbyggd, två helt skilda saker. Vad är det som är Spanien på riktigt, är det storstäderna eller landet? Är Sverige bara Stockholm?

Barcelona, en stad med många under. Man brukar säga att en storstad är en storstad oavsett var du är, det finns några små skillnader, men överlag är de varandra lika. Jag vet inte om jag tycker det längre. När man är i Gaudís park och strosar omkring bland armbands och halsbands försäljare så känns Malmö och Sverige flera mil bort. Eller det var i alla fall vad jag kände. Å andra sidan kanske det beror på vilken sida av staden du möter när du befinner dig där. Åker du till möllan i Malmö kommer du antagligen tänka något helt annat än om du är vid Gustav Adolfs torg.

I varje stor stad tror jag att det finns olika världar. Shopping gatorna är alla ganska lika i varje stor stad, men det finns inget som shopping gatan i Barcelona, La Rambla, i Malmö. Jag kan inte ens komma på något att jämföra med. Möllevången är inte ens i närheten av den stora Ramblan. Men alla mynt har sina baksidor, och alla städer har alltså en lite mindre fin baksida.

Barcelona tror jag har
ganska många olika baksidor, beroende på hur man ser det. En av dem är arbetslösheten, att människor måste stå med armband, halsband eller liknande på en liten filt och sälja till turister för 2 euro känns inte helt rätt. Speciellt inte eftersom att de varje gång någon ropar polis, måste springa därifrån illa kvickt med sina saker på ryggen.

Storstäder i all ära
, men det är på landet man ser de riktiga och äkta. Det är där man möter landet på riktigt, nästan så som det alltid varit. Även om storstäderna har skillnader, och likheter, är ändå landsbyggden det sanna. Men jag tror att jag som många andra trivs med att sitta i storstäder i olika länder och peka ut de små olikheterna istället för att åka ut på landet och titta på ”verkligheten”.

Josefin Ohlsson

Kommentera

