Resemänniska 1,2 och 3

april 14, 2011

När man reser de första gångerna lägger man inte märke till det. Kanske gör man det aldrig. Men olika sorters ”resemänniskor” har med åren blivit ett fenomen för mig. Alla reser på olika sätt- tungt eller lätt, påläst eller på känsla. Efter ett tag utvecklar man sin egen resesort. Själv har jag både varit på charterresa på Kanarieöarna och känt mig uttråkad och varit i en storstad och känt mig instängd. Med åren har jag lärt mig vilken typ av resemänniska jag är, men även, på en helt ovetenskaplig grund, gjort en kategoriseringen av andra resemänniskor.

Till att börja med har vi självklart familjen Svensson. Medelklasstypen som ofta drar till ett soligt land, gärna Turkiet, men man kan även se dem på Kanarieörana eller Cypern. De åker en vecka, när barnen har lov. Ibland lyxar de till det med all-inclusive, men de köper alltid en färdigkomponerad resa. Med mat på flyget såklart.

Sedan har vi äventyraren, gärna av manligt kön, ses ibland i grupp om två-tre stycken. Här snackar vi vattenskidor, segling, linbanor, scooter – you name it. De ses ofta spelandes volleyboll på stranden. Men för att klara av det hela ekonomiskt befinner de sig inte på något av de finare hotellen, men inte heller de sämsta.

Kategori nummer tre är upplevaren. Kan påträffas över hela världen och åldern varierar. Även om de för det mesta befinner sig utomhus, har de sin sovplats på det alldra billigaste hotellet. Fast helst i hydda tillsammans med befolkningen. Så långt ifrån gigantiska leopardmönstrade resväskor som möjligt ses upplevaren oftast bärandes på sin militärgröna ryggsäck.

Oavsett om man reser för att hitta sig själv, bli brun eller bara fly från vardagen finns det en sak gemensamt med alla resande människor. Vi vill uppleva något som inte kan upplevas i det vanliga livet. Men vad hade resandet varit om vi inte hade haft en soffa att sjunka ner i, ett eget kylskåp att dricka mjölk ur förpackningen ifrån. Själv får jag som mest ut av en resa när jag kommer hem med ett fullproppat sinne och tänker ”borta bra, men hemma bäst”.

Kajsa Nordström

Kommentera

