Det mytomspunna gula varuhuset i Ullared

april 13, 2011

Gekås i Ullared är ett varuhus som genomgår stora förändringar. Två nya våningar stoltserar med olika inrättningar som ska göra upplevelsen ännu bättre.

Sedan 1963 har människan vallfärdat till detta gula varuhus i Ullared. 4.5 miljoner besökare om året bidrar till utnämningen som Sveriges största utflyktsmål. Gekås är företaget på allas läppar och blir bara större och större. Men är alla dessa förändringar och nymodigheter verkligen något positivt? Det är något som vi har gett oss iväg för att undersöka. Allt från resan dit, till varuhuset, dess produkter, parkering och nya inrättningar har utforskats noga.

Från Skåne är bilresan tämligen bekväm. Största delen utförs på motorvägen E6 mot Göteborg. Där är vägen bred, säker och har en hastighetsbegränsning på mellan 110 och 120 km/h. Det kanske kan bli tröttsamt om man är ensam i bilen, men om flera har körkort kan man dela upp den cirka 2 timmar långa bilfärden. En kvinna som handlade smycken i Gekås berättar:

Från Växjö är det 16 mil, men nu är vi fyra personer med körkort i sällskapet, så det går hur bra som helst.

Motorväg är ett bra sätt att ta sig långa sträckor på kort tid. Att åka till Ullared kan vara ett mycket bra sätt att träna upp sin motorvägsförmåga. Men var aktsam, vägen trafikeras av en hel del långtradare som färdas i en lägre hastighet. Om man inte själv önskar åka i runt 90 km/h måste dessa omköras. När det regnar har du då inte bara vattenplaning att oroa dig över, utan också om vattnet som yr från lastbilarna och som gör så att det knappt går att urskilja vart vägen fortsätter. Om det går att undvika en regning resdag, gör det.

Väl framme vid varuhuset gäller det att hitta en parkering, en som helst inte är alldeles för långt ifrån entrén. För att försäkra sig om en sådan, rekommenderas att man kommer tidigt, så nära öppningstid som möjligt på en vardag. Då är det inte lika många som besöker Gekås. En fredag, lördag eller söndag blir det svårt att hitta den parkeringsplats man helst vill ha. Att det skulle bli brist på parkeringsplatser är däremot inte troligt. Just nu håller man på med att bereda plats för 500 nya platser, som ska vara färdiga att användas till midsommar. Utöver det planeras det 700 nya platser i ett parkeringshus 2012. Nej, risken att åka dit och finna sig parkeringslös är inte stor. Men den är desto större att det blir en lång promenad till varuhuset och shoppingen.

Kundvagnarna har utrustats med färg och nummer som ska göra det lättare för kunderna att känna igen deras egen vagn. Förr brukade man se listiga kvinnor som utrustade sina vagnar med diverse band i olika färger i just detta syfte. Nu behöver man inte längre ta till detta gamla beprövade knep, så länge du är bra på att komma ihåg siffror. Var det 1063, eller 1036?

I varuhuset har många förändringar skett, nästan alla avdelningar har fått flytta rundor i denna enorma byggnad. Barnkläderna har intagit damklädernas plats, damkläderna har fått tränga in sig på underklädernas gamla plats och nästintill det finner vi elektroniken som tidigare varit förpassad till källaravdelningen. Dessa omändringar skapar förvirring och oro hos de mest rutinerade besökare. Man ser hur de står och förbryllat ser sig omkring. Men en produkt innehar fortfarande samma position i detta vimmel, Gekås egna fryspåsar som säljs i genomsnitt 219 131 stycken per dag. Denna omåttligt poplära vara finner ni som vanligt i gången strax innanför ingången.                                                       

Populärt budskap i varuhuset. Foto: Martina Eriksson

Fikhörnorna som så strategiskt är placerade runt om i varuhuset är inte längre lika fulla. Nu kan man nämligen ta rulltrappan upp till våning tre där både restaurang och Café huserar. Men för att nå dit, till avkopplingen och en bit mat i magen, måste man gå igenom leksaksavdelningen. Det kanske inte låter så irriterande, men tänk er bara, en avdelning full med kinkiga barn som skriker och klagar över att de inte får just den leksak de önskar sig. Det skulle man helst undvika om man kan, men det är inte en möjlighet här.

När man tagit sig igenom den misär som leksaksavdelningen innebär bär det av mot våning 2 och kundvagnsparkeringen, där man får lämna vagnen. Det är en smart idé att tillåta kunderna att under organiserade förhållanden ställa undan alla de kläder och prylar som de samlat på sig. Parkeringen är uppordnad med olika sektioner som har varsin egen färg. Varje plats har också sin egen färg. Därmed kan man enkelt hitta tillbaka till sin egen vagn, utan att behöva kika ner i alla andras, på jakt efter ens egna grejer.

En stunds förvirring väntar, när du lämnat av din vagn och ämnar ta dig upp till våning 3. Vart åker man upp? Till slut visar det sig att rulltrappan upp befinner sig på andra ändan av våningen. Kaffe & Co, Gekås egna café är det första du möts av när du kommer upp. På dokumentärserien Ullared, som gått på kanal 5 har man fått sett hur detta café tagit form, och hur de bjöd på morotskaka. Denna kaka måste så klart smakas och bedömas. Den är rätt liten, i en vanlig muffinsform, men priset är bra 10 kr. Det är speciellt bra, då man genast kan konstatera att den är så god, att man måste köpa en till. Luftig, len, och mjuk, helt enkelt perfekt. Det enda som kan klagas på är väl att de snålade på creamcheesen. En liten klick av den goda sörjan är verkligen inte nog.

Kaffe & Co, mysigt café. Foto: Martina Eriksson

Om du istället är sugen på en bit mat, finns nu en helt ny restaurang med plats för 500 personer. Där bjuds bland annat på lasagne, ugnsbakad lax och köttbullar. Man har också tänkt på barnen, i anslutning till restaurangen finns en filmhörna dit barnen kan gå. Då vi redan ätit oss mätta på morotskaka, blir det däremot inget av detta för oss. Men om du trodde att detta var allt som fanns att hitta på denna våning har du verkligen fel. Vad sägs om en frisörsalong vid namn Hår & Häpna, dit du kan gå och få en fräck frisyr att passa till dina nya kläder. Skötrum, till alla föräldrar med små barn och amningsrum för alla mammor med spädbarn. Dit kan man gå för att i lugn och ro och i avskildhet amma sitt barn. Barnvagnen kan man lämna utanför på den speciella barnvagnsparkeringen. Det är svårt att tänka sig att detta inte skulle uppskattas.

Men viktigaste i Gekås är kanske ändå varorna, jakten på ett riktigt fynd. En av de hundratals anställda blev utfrågad om en glassmaskin, var den bra?

Den är rosa, och billig, svarade han.

Det kanske inte är så märkligt att man inte hinner ha kunskap om alla produkter som säljs här. Om man vill diskutera sig fram till huruvida man ska köpa något elektrisk får man åka till Onoff eller Elgiganten. Där för du förmodligen också betala en del för de goda råden. Det syns på priserna, denna glassmaskin kostade 199 kronor i Gekås, 319 kronor är vad samma vara kostar dig på Onoff. Man har helt enkelt eliminerat de onödiga kostnaderna, för att du ska kunna fynda. Det är varuhusets verkliga framgångskoncept.

När du är klar inne på Gekås har du garanterat vagnen full av gula kassar som hyser alla dina fyndade saker. Den genomsnittliga Gekåskunden handlar för 3600 kronor. Kanske går du ut till bilen fattigare, men du är definitivt rikare än om du handlat samma saker, på annat håll.

Så var förändringarna positiva? Det var det verkligen. Jag vanns över, med en gudomligt god morotskaka.

Gekås i Ullared är ett varuhus på uppgång. Foto: Martina Eriksson

Martina Eriksson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: