Förälskelse i första stund

april 12, 2011

Sitter och dinglar med benen utför fönstret i mitt rum. I kroppslig och fysisk form befinner jag mig på näst högsta våningen på Hostal Levante i Barcelona, men till psyket är jag nog snarare i något slags himmelrike. God mat, strålande solsken, underbar gemenskap och den otroligt efterlängtande värmen – så långt mer än man kan önska sig.
Samtidigt befinner sig Spanien i en otroligt svår ekonomisk kris, med bland annat många obetalda skulder till EU och ett Katalonien som vill bryta sig fritt. I landet är arbetslösheten oerhört stort, nästintill hela 40%, Detta fick vi höra från Carolina Moreno bland annat, som berättade om hur bara ett fåtal av hennes studenter faktiskt kommer till lektionerna, eftersom resterande tvingas jobba svart utanför, och oftast även under, skoltid. De unga spanjorernas framtid ser dyster ut helt enkelt: bostäder, jobb, studier – det mesta är enbart en röra som inte går att reda ut ordentligt.

Samma röra kan jag själv känna mig i, fast då kanske i en något mildare skala. Jag ahr sökt konstkurser, fotokurser, lärarprogram, reklam och marknadsföringslinjer på yrkeshögskola, och inte gör det mig ett dugg mycket klokare. Vad en person vill här och nu betyder inte att det är ett livsgiltigt val som varar fram till den dag då jag dör. När Carolina Moreno pratade med oss om det här ämnet skrattade hon lite, kanske som ett bevis på den rena hopplösheten, eller kanske som ett slags tecken på ett undangömt hopp någonstans inom oss. Och detta känner jag även själv igen i valet av framtid – är det här och nu det gäller, eller ska jag hinna leva lite först?

Spanien och främst Katalonien är ändå underbara länd(er) i förändring. I och med den nystartade tidningen ara och valet om ifall Katalonien ska bli självstyrigt eller icke är så stort på tapeten, sker det överallt drastiska förändringar. Och ändå märker jag inte av det alls. Maten äter jag som vanligt, de inhemska människorna stressar förbi likt förbaskat och den härliga Barcelonakänslan sprider sig likväl likt gift genom ådrorna. Dock i en positiv form såklart, för vem kan väl inte annat säga än att Barcelona är en förälskelse i första stund även om vi innerst inne vet dess baksidor? Låt oss blunda vidare!

Erica Svennblad

Ett svar to “Förälskelse i första stund”

Kommentera

