En tidningarnas David och Goliat

april 12, 2011

Att starta en helt ny dagstidning Spanien, där redan fler etablerade tidningar, som El Paìs och El Mundo Deportivo för att nämna några, låter som ett naivt försök, men för Ara som i september förra året vågade sig in kampen mot tidningarnas Goliat ser framtiden ljus ut.

I en luftig och modern lokal i centrala Barcelona som utgör vad som i september förra året stod helt tom, så när som på ett ensamt bord och fyra anställda, men som nu är en fullfjädrad redaktion där nittio personer arbetar. På borden står nya Mac-datorer, och på andra sidan korridoren finns en studio där debatter och liknande händelser filmas och läggs ut på webben, eller ibland till och med sänds live.

Det är svårt att tro att Ara inte är en tidning som funnits länge, med tanke på den omfattande utrustning de har till handa och den seriositet atmosfären skvallrar om. Ara är dock, föga förvånande med tanke på den korta tid tidningen funnits på marknaden, en av de mindre tidningarna än så länge. Satsningen på web-tidningen och genom att ständigt hålla sig och andra uppdaterade på Facebook och Twitter, talar däremot för att man kommer att växa och i framtiden kunna konkurrera med de mäktigare tidningarna.

– Första dagen sålde vi över hundra tusen exemplar, och den siffran hoppas vi komma upp i igen i framtiden, säger Aras chefredaktör Carles Capdevila. Att man sålde så pass många tidningar menar han berodde på att det var första dagen och folk var nyfikna på den, men också tack vare de i Spanien välkända journalister som valt att arbeta för Ara.

– Vi har medarbetare som nästan varje privatperson känner till, folk blir imponerade när man berättar att de arbetar hos oss, tillägger Capdevila.

Allt som publiceras under Aras namn är på katalanska, och kan för en utomstående verka främmande och som något negativt för en tidning som söker en stor läsarkrets, men för Ara har det snarare fått motsatt effekt. I detta språkval gör tidningen ett ställningstagande som de flesta, enligt förra veckans folkomröstning, i Barcelona ställer sig bakom, att vara fristående från Spanien. Detta märks även i tidningens innehåll, där framsida av gårdagens Ara tog upp just denna självständighetsfråga, samtidigt som El Paìs avhandlade den spanska ekonomin. Att människan och katalanernas identitet kommer i första hand, samt den publikvänliga och omfattande produkten gör Ara tilltalande och är inspirerande. Med tanke på den rådande ekonomiska krisen i Spanien kan man inte säkert förutspå Aras framtid, men i nuläget skiner solen på redaktionen som på turisterna på La Rambla.

Emma Regnell

Annonser

2 svar to “En tidningarnas David och Goliat”

  1. Trinidad said

    ohhh! qué interesante Emma! Conozco el periódico Aras.
    Saludos desde Suecia.Trini.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: