Att leva med (Crohn)isk tarmsjukdom

april 12, 2011

Ibland glömmer jag bort att jag har en tarmsjukdom, men oftast känner jag av det varenda dag. Mer sällan mår jag så dåligt att jag inte kan gå till skolan, men det blir en del av de dagarna också. När man varit borta en dag eller två, blir det ofta frågor i skolan när man kommer tillbaka. Då får jag förklara att jag har Crohns sjukdom och det är därför jag varit borta. Nästan alla ställer då frågan, vad är det?

Crohns är en sjukdom som oftast påverkar tarmen, men den kan påträffas i hela matspjälkningssystemet. Man tror att den uppkommer på grund av en störning i immunförsvaret, som leder till att frisk tarmvägg förväxlas med dåliga bakterier. Då bildas sår, som skapar en inflammation i tarmen. Om man fått sin diagnos genom en koloskopi har man förmodligen också sett sina egna sår på en Tv-monitor. Eftersom det är en ytterst obehaglig undersökning kan jag garantera att det är den trevligaste delen av hela upplevelsen.

Detta är också en kronisk sjukdom, och därmed något som man får leva med resten av livet. Vilka besvär man får varierar från person till person. Magkramper, illamående, näringsbrist, ja det är bara en liten del av alla symptom som finns. Några har så allvarliga inflammationer att de blir inlagda på sjukhus ibland, andra har det lättare. Vad sjukdomen garanterat innebär är mängder av mediciner, som alla är till för att hålla sjukdomen i schack. Det kan så klart vara tråkigt att behöva komma ihåg att ta medicinen, dag efter dag, år efter år. Men utan dem, och alla framsteg inom sjukvården, hade man förmodligen aldrig fått de där bra dagarna, eller de halvbra, utan bara de dåliga då man inte ens kan gå till skolan. Vilket sorts liv hade det varit?

Crohns sjukdom är något som försvårar min vardag och mitt liv. Men det kunde varit mycket värre. Trots allt har jag en mycket mild variant av den. Som jag påpekade innan finns det de som blir inlagda på sjukhus, i jämförelse med dem, vad har jag då att klaga på? Redan när min klass fick beskedet att vi skulle få åka till Barcelona på skolresa, visste jag att jag skulle stanna hemma. Min mage klarar helt enkelt inte av en sådan resa, att bryta rutinerna på ett så extremt sätt. Många kanske tror att jag känner mig deprimerad och ledsen över det, men det gör jag inte, konstigt nog. Kanske för att jag ändå vet att jag är så tursam. Det finns så många andra, som har så mycket hemskare sjukdomar än vad jag har. Det kunde varit mycket värre, precis som med det mesta här i livet.

Martina Eriksson

5 svar to “Att leva med (Crohn)isk tarmsjukdom”

  1. Blev lite rörd nu, bra skrivet! Hoppas du har det bra i Sverige 🙂

    Emma

  2. håller med emma, blev massa rörd nu ju martinis! hoppas du har det massa bra hemma också så tar vi med lite sol hem till dig 😀

    kram erica

  3. Tack Martina!Hoppas du har det bra!
    Mia

Kommentera

